Zip - Bougies en Delen

51-97 of 97
NGK Bougie NGK BR 8 HS (Korte schacht)
€ 3,28
✔ Op voorraad
NGK NGK BR8ES
€ 4,38
✔ Op voorraad
New Bougie NGK B 6 HS Korte Schacht
NGK Bougie NGK B 6 HS Korte Schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
New Malossu Iridium bougie, DENSO U31ETR - Dunne schacht
NGK NGK CR7EB
€ 8,78
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK BP7HS - Korte schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK BP6HS - Korte schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK B10ES - Lange schacht
€ 4,38
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK B7ES - Lange schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK B6ES - Lange schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK B5HS - Korte schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
Champion Ngk CR8EB 4-takt bougie
€ 8,78
✔ Op voorraad
New Bougie - W34 ES-ZU - Lange schacht
Malossi Bougie - W34 ES-ZU - Lange schacht
€ 31,01
Niet op voorraad
New Bougie - W27 FS-ZU - Korte schacht
Malossi Bougie - W27 FS-ZU - Korte schacht
€ 32,08
Niet op voorraad
NGK Bougie NGK BP6ES - Lange schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
New Bougie DENSO IW31 Iridium Power
Malossi Bougie DENSO IW31 Iridium Power
€ 18,25
✔ Op voorraad
New BR9EG NGK - Bougie
NGK BR9EG NGK - Bougie
€ 7,90
✔ Op voorraad
New Bougie Spartamet - NGK - BP4
Bosch Bougie Spartamet - NGK - BP4
€ 5,48
✔ Op voorraad
New Bougie - NGK - BR 9 EIX Iridium
NGK Bougie - NGK - BR 9 EIX Iridium
€ 15,10
✔ Op voorraad
New Scooter Bougie NGK B 9 EVX Lange Schacht
NGK Scooter Bougie NGK B 9 EVX Lange Schacht
€ 14,02
✔ Op voorraad
New scooter Bougie NGK B 7 HS Korte Schacht
NGK scooter Bougie NGK B 7 HS Korte Schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
New Bougie NGK B 8 ES Lange schacht
NGK Bougie NGK B 8 ES Lange schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
New Bougie NGK B 8 HS Korte Schacht
NGK Bougie NGK B 8 HS Korte Schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
New Scooter Bougie NGK B 9 HS Korte Schacht
NGK Scooter Bougie NGK B 9 HS Korte Schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
New Bougie NGK B 9 ES Lange schacht
NGK Bougie NGK B 9 ES Lange schacht
€ 3,28
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK BR10EIX
€ 18,34
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK CR6HIX
€ 18,34
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK BR8HIX
€ 19,42
✔ Op voorraad
Bougie Aprilia SR Ditech - NGK CPR 8E
€ 8,69
✔ Op voorraad
NGK Bougie - NGK - BR 8 HIX Iridium
€ 16,18
✔ Op voorraad
NGK Bougie - NGK - BR 7 HIX Iridium
€ 14,90
✔ Op voorraad
Champion Champion RG6YCA bougie
€ 14,02
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK BR8EIX
€ 16,18
✔ Op voorraad
NGK Bougie NGK BP7ES - Lange schacht
€ 3,83
✔ Op voorraad
Champion NGK CR6HSA bougie
€ 4,93
✔ Op voorraad
NGK NGK CPR8E (Piaggio 4-takt)
€ 8,78
✔ Op voorraad
Champion NGK CR7HSA bougie
€ 3,70
✔ Op voorraad
NGK Bougie Sym Mio (NGK CR6HSA)
€ 4,38
✔ Op voorraad
NGK Bougie New Vivacity 4-takt (CR6HSA)
€ 4,38
✔ Op voorraad
NGK NGK ER 9EH-6N
€ 21,58
✔ Op voorraad
DMP Bougiesleutel 13mm DMP
€ 5,48
✔ Op voorraad
NGK Bougie Kymco Agility 50 (NGK CR7HSA)
€ 3,83
✔ Op voorraad
NGK NGK cr9e bougie
€ 8,78
✔ Op voorraad
NGK Bougie Vespa LX 50 4-t
€ 8,78
✔ Op voorraad
51-97 of 97

Onderhoudsbeurt Piaggio Zip

Onderhoud = behoud, dat is toch wel een stelling die eigenlijk altijd op gaat, en dat gaat zeker op voor een Piaggio Zip. Alleen waar begin je? Wat zijn de kosten als je het laat doen? En kun je dat zelf ook doen? Vind hier alle informatie en de juiste producten (onderhoudspakketten) om een goede keuze te maken over het onderhoud van je Piaggio Zip.

Wat is een onderhoudsbeurt?

Allereerst is het handig om te weten wat een onderhoudsbeurt is, en wat hierbij wordt gedaan. Hierbij is het handig om te weten of je een 2-takt of 4-takt Zip hebt. De populaire Piaggio Zip (vroeger 'Puch Zip) is er ook nog steeds in 2-takt variant waarbij het iets minder werk is om periodiek onderhoud te doen, omdat een 2-takt Zip géén olie in het carter heeft wat ververst moet worden. Globaal kun je zeggen dat dit het verschil is met een 4-takt Zip. Tegenwoordig is er ook een Zip iGet, deze heeft ook een 4-takt motorblok en zijn de onderdelen net een anders dan van een 'normale' Zip 4T. Bij een onderhoudsbeurt vervangt men alle delen die onderhevig zijn aan slijtage om zo problemen, pech en minder comfort te voorkomen. Daarnaast is het voor de waarde van je scooter beter als deze altijd netjes een servicebeurt heeft gehad. Als je zelf een onderhoudsbeurt uitvoert, dan heb je daar in eerste instantie geen bewijs van. Maar wij hebben daar speciale doe-het-zelf-service bonnen voor welke je eventueel mee kan bestellen. Het is handig om deze bij je scooter te bewaren.

Kleine of grote onderhoudsbeurt

Een servicebeurt, ook wel onderhoudsbeurt genoemd, zijn in twee soorten; een grote beurt en een kleine beurt. Bij een kleine beurt vervangt men alleen de olie en het oliefilter, en eventueel ook de transmissieolie (vertandingsolie) dit is afhankelijk van het aantal gereden kilometers. Het service interval (onderhoudsinterval) van een Piaggio Zip 4-takt is als volgt;

  • 1000 km kleine beurt > Alleen olie verversen. Er zijn andere websites die om de 500 km aanraden, maar volgens is om de 1000 km ruimschoots voldoende bij gebruik van een goede kwaliteit olie. Ook in de handleiding van de Piaggio Zip 4-takt zelf wordt ook om de 1000 km aangeraden.  Hierbij wordt de motorolie + transmissieolie vervangen. Wij raden ENI i-Ride Racing 5W40 aan, deze wordt ook door Piaggio zelf voorgeschreven en zit standaard ook in onze eigen onderhoudspakketten voor de Zip. De vertandingsolie heeft een viscositeit van 75W90 en daarbij raden we Kroon olie aan. Naast de olie zelf is het gebruikelijk om ook het oliefilter te vervangen, maar deze zou je ook kunnen reinigen. Gezien de kosten raden wij aan om gelijk een nieuwe te plaatsen.
  • 3000 - 3500 km grote beurt > Bij een grote servicebeurt worden er aanzienlijk meer onderdelen vervangen dan alleen de olieën. Zo dienen ook de slijtage onderdelen van de overbrenging te worden vervangen. Je zou kunnen zeggen dat 3000 km wat vroeg is en daarom kun je dit ook uitstellen naar 3500 km.

Overige zaken ter inspectie bij een onderhoudsbeurt

Naast het vervangen van slijtage onderdelen raden wij aan om onderstaande punten ook te controleren zodat je zeker bent van een veilige, comfortabele rit op je Piaggio Zip. Onder het motto 'als we iets doen, doen we het goed' kun je de volgende zaken controleren.

  • Bandenspanning, volgens de handleiding van Piaggio heeft de voorband 1,3 bar nodig en achter 1,6 tot 1,8 bar. De bandenspanning is afhankelijk van de belasting (je eigen gewicht en of je met 2 personen rijd.)
  • Remvloeistof hoeveelheid controleren. Er zit een doorkijkglas aan de rechterkant op het stuur, alleen de voorrem werkt namelijk hydrolisch (achterrem niet). Zorg ervoor dat het niveau altijd boven het aangegeven streepje is, te herkennen aan de opdruk 'min' (van minimaal). Indien nodig bijvullen. Zie ook de illustratie hieronder bij 'A'.

    Remvloeistof Piaggio Zip controleren bij een onderhoudsbeurt
    bron: Handleiding Piaggio Zip 4T 50cc.
  • In geval van een niet-onderhoudsvrije accu, controleer het niveau van het accuzuur en vul deze indien nodig. Wij raden altijd aan om een onderhoudsvrije accu voor je Zip te gebruiken.
  • Speling op het gashandel controleren. Na verloop van tijd 'rekt' de gaskabel iets uit en daarom ontstaat er speling. Het is niet gelijk nodig om een nieuwe gaskabel te plaatsen, maar je kan dit simpelweg bijstellen door de stelinrichting bij de gashandel te verdraaien.
  • Speling op het stuur (balhoofd) controleren. Ook hier ontstaat na verloop van tijd speling op wat bijgesteld kan worden. Houd de voor rem ingedrukt en probeer het stuur heen en weer te bewegen. Als er speling op het balhoofd zit van je Zip, dan is dit zeker voelbaar en dien je het te stellen. Dit doe je door de balhoofdmoer iets aan te draaien. Officieel is er een speciale balhoofdsleutel voor, aar we begrijpen dat dit een investering is die niet geschikt is voor als je zelf een onderhoudsbeurt wil doen. Je kunt dan ook met een platkop schroevendraaier (wat grotere) op een inkeping van de moer 'leunen' en dan met een hamer een tikje geven op de schroevendraaier, zodat je de moer 'aandraait'. Nogmaals; dit is niet de officiële manier, maar kan wat ons betreft prima. Doe wel voorzichtig en zorg dat je schade aan de moer voorkomt.
  • Delen van de overbrenging reinigen. Achter de carterkap / carterdeksel zit de overbrenging zoals de variateur, koppeling en v-snaar. Omdat hier slijtage onderdelen zitten (rollen, v-snaar en koppeling segmenten) ontstaat er stof. Ook de binnenkant van het koppelingshuis dien je te reinigen. Om de achterpoulie los te maken is het handig dat je een koppelingsleutel hebt. Indien je een luchtsleutel (slagmoer) hebt, heb je deze speciale sleutel niet nodig om het koppelingshuis los te maken. Wij raden aan om alles met remmenreiniger of met speciale industriecleaner te reinigen.
  • Kickstart delen reinigen en smeren. Ook kickstart onderdelen zijn onderhevig aan slijtage en dienen met een servicebeurt gecontroleerd, gereinigd en opnieuw ingevet te worden. De kickstart onderdelen hoeven niet preventief vervangen te worden. Wel kun je deze goed inspecteren, reinigen en opnieuw invetten met een hittebestendige vet of kopervet. Constateer je beschadigingen, speling of andere onregelmatigheden? Dan is het wellicht beter om losse onderdelen te vervangen of om gelijk een kickstart reparatieset te kopen, zodat je alle onderdelen van de kickstarter kan vervangen. Dit voorkomt dat je de Zip niet kunt starten bij eventuele problemen met de accu.
  • Luchtfilterbehuizing reinigen. 
  • Controleren van alle schroeven en bevestigingen. Controleer alle randzaken en schroeven zoals die van een eventueel windscherm, spiegels, spatborden en de wielboeren. De wielmoer aan de achterkant is ook geborgd met een splitpen, controleer of deze ook nog goed vast zit.