Ben je een beetje handig? Mooi! Dan is het tijd om ook het onderhoud zelf te doen aan je Zip. Vind op dit gedeelte van onze webshop verschillende onderhoudspakketen om in één keer alle onderdelen te kopen die je nodig hebt voor een servicebeurt. Wil je een grote beurt doen of een kleine? Let even op de verschillen in de pakketen, we hebben namelijk voor de 2-takt Zip onderhoudspakketen, maar ook voor de 4-takt Zip en ook voor de iGet 3v uitvoering. De samenstelling is dus net even anders, bijvoorbeeld de bougie van een iGet is anders dan die van een 'normale' 4-takt Zip.
Wat heb je allemaal nodig? Dat valt best mee, maar het is handig om hier vooraf over na te denken. Heb je een 4-takt Zip, en wil je de olie verversen? Dan is het nodig om de oude olie op te vangen en ergens in op te slaan. Je mag de oude olie namelijk niet zomaar op straat laten lekken. Zorg er dus voor dat je dit opvangt en later webrengt naar een milieustation. Verder is het natuurlijk voor de handliggend dat je gereedschap nodig hebt. Bij een grote beurt van een Zip heb je schroevendraaiers nodig om eventueel wat kappen los te halen (niet echt noodzakelijk, maar kan handig zijn) en sowieso om het luchtfilterhuis te demonteren zodat je het filterelement kan vervangen. Voot het plaatsen van de nieuwe v-snaar en rolletjes moet de carterkap los. Deze zit met M6 bouten (dop 8) vast. Het kan ook zijn dat de bouten eens zijn vervangen door inbusbouten. Dan heb je inbussleutel 5 nodig. Daarna moet de vario los, gebruik daarvoor een varioblokkeersleutel. Om de v-snaar gemakkelijk te kunnen monteren moet de achterpoulie los. Dit kan door middel van het koppelingshuis los te maken. Daarvoor heb je een blokkeersleutel nodig. Wel handig om dit even los te hebben want dan kan je de koppelingschoenen zelf ook gelijk inspecteren. Als je een luchtsleutel (ookwel slagmoer of luchttol genoemd) hebt, dan is een Piaggio variosleutel en koppelingsblokkeersleutel niet nodig. Een bougiesleutel is handig voor het vervangen van de bougie, deze zit vaak wel in een doppenset. Hieronder nog even op rij wat je allemaal nodig hebt.
Bij ons koop je al een onderhoudspakket vanaf 49,80 (op het moment van schrijven). Dit is een compleet pakket met A-kwaliteit onderdelen, door ons zelf samengesteld. Door groot in te kopen kunnen we dit servicepakket goedkoop aanbieden. Ter indicatie is de normale verkoopprijs elders ca 70 - 90 euro. En dan nog het monteren. Dat ga jij natuurljk zelf doen (wel zo voordelig), maar stel dat je dit laat doen door een ervaren monteur dan betaal je ca 55 - 65 euro per uur. Een goede monteur kan dit wel binnen één uur doen. In totaal zou je dus tussen 125 en 155 euro kwijt zijn als je dit laat doen. Je bestpaart dus flink wat geld als je het onderhoud zelf doet.