Spanningsregelaars - Windschermen

101-150 of 178
Faco Windscherm Kymco Agility (10 / 12 inch)
€ 87,13
✔ Op voorraad
Faco Windscherm Kymco Agility 16 Inch
€ 89,70
✔ Op voorraad
Faco Windscherm Kymco Like 50 - 125 Faco (Hoog)
€ 84,90
✔ Op voorraad
Faco Windscherm Kymco Grand Dink (OP=OP)
€ 90,28
Niet op voorraad
F.Fabbri Windscherm Kymco Vitality
€ 106,07
Niet op voorraad
Windscherm Kymco People 50cc
€ 101,83
✔ Op voorraad
Faco Windscherm Kymco Dink 50-200i Euro3
€ 83,98
Niet op voorraad
Edge Windscherm Kymco Agility 16 Inch
€ 67,18
Niet op voorraad
Edge Windscherm Kymco People S
€ 60,66
Niet op voorraad
Edge Windscherm Kymco People S - Smoke/Getint
€ 60,78
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Kymco Like smoke (middel)
€ 60,88
Niet op voorraad
Aplus Windscherm Kymco Agility 16 inch - Smoke
€ 62,90
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Vespa S
€ 59,70
✔ Op voorraad
Peugeot Windscherm Peugeot Jetforce Laag
€ 123,58
Niet op voorraad
Faco Windscherm Peugeot Vivacity 2008
€ 102,88
Niet op voorraad
Faco Windscherm Peugeot V-clic (Faco)
€ 89,23
✔ Op voorraad
Windscherm Peugeot Speedfight
€ 90,28
Niet op voorraad
Faco Windscherm Peugeot Elyseo
€ 78,73
Niet op voorraad
Windscherm Peugeot Elystar
€ 102,88
Niet op voorraad
Faco Windscherm Peugeot Looxor Faco zonder rand
€ 77,68
✔ Op voorraad
Peugeot Windscherm Peugeot Speedfight 3 - Middel
€ 148,30
Niet op voorraad
Faco Windscherm New Vivacity Laag model
€ 133,88
✔ Op voorraad
F.Fabbri Windscherm Peugeot V-clic (F. Fabbri)
€ 88,18
✔ Op voorraad
Edge Windscherm New Vivacity hoog
€ 62,98
✔ Op voorraad
Edge Windscherm New Vivacity hoog/smoke
€ 62,98
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Peugeot Kisbee hoog/smoke
€ 59,70
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Peugeot Kisbee hoog
€ 61,93
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Peugeot Django Hoog
€ 62,98
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Peugeot V-clic (TIP)
€ 62,98
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Peugeot V-clic Smoke
€ 73,40
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Peugeot Django Hoog - Smoke
€ 62,98
✔ Op voorraad
Moto Nostra Windscherm Vespa GTV, GT 60 - Moto Nostra - Zwart
€ 53,53
✔ Op voorraad
Faco Windscherm Piaggio Fly
€ 90,28
✔ Op voorraad
Faco Windscherm Puch Zip Fast Rider - '93 - '97
€ 83,98
Niet op voorraad
Piaggio Windscherm Puch Zip Fast Rider - Origineel Piaggio
€ 114,31
Niet op voorraad
Windscherm Puch Zip Type 1 ('91 - '94)
€ 92,38
Niet op voorraad
Edge Windscherm Piaggio One (1)
€ 62,98
✔ Op voorraad
-29% Windscherm Piaggio New Fly - Origineel Piaggio 675070
Piaggio Windscherm Piaggio New Fly - Origineel Piaggio 675070
€ 152,44 € 214,22
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Piaggio One (1) - Smoke
€ 62,98
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Piaggio One - Laag model - Helder
€ 53,81
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Piaggio One - Origineel
€ 258,12
✔ Op voorraad
Edge Windscherm Piaggio One - Laag model - Smoke
€ 53,81
✔ Op voorraad
101-150 of 178

Scooter Spanningsregelaar, hoe werkt ie?

Over het algemeen maken alle scooters gebruik van een 12 Volt systeem. De accu is dan ook 12 volt en omdat je scooter stroom verbruikt en de accu uit zichzelf ook wel leeg wil lopen, is het zaak dat de accu wordt bijgeladen. De spanning die de dynamo / ontsteking van de scooter opwekt is niet gelijk te gebruiken en ook niet geschikt om de accu op te laten. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de stroom welke door de ontsteking wordt opgewekt bruikbaar is voor de andere elektrische delen van de scooter en zorgt er ook voor dat de accu opgeladen kan worden. De regelaar zorgt er dus voor dat de spanning constant blijft en voorkomt dat er een te hoge spanning op de accu of andere elektrische delen van de scooter komen te staan. Als de spanningsregelaar defect is kan hij te veel spanning doorlaten met het risico dat de accu kapot gaat en dat er andere onderdelen van het elektrische systeem kapot gaan. Ook lampjes kunnen hierdoor sneller doorbranden.

Spanningsregelaar kapot?

Hoe weet je nou of de spanningsregelaar van jou scooter kapot is? Dat is een goede vraag en er is enige technische kennis voor nodig om dit te kunnen constateren. Ook zijn er verschillende vormen van defecten mogelijk. Zo kan de spanningsregelaar te veel spanning door laten maar ook te weinig waardoor je accu bijvoorbeeld niet meer oplaad. Om de diagnose makkelijker te maken hebben we hier een (beknopt) stappenplan.

  • Begin met de accu, de accu moet in goede staat zijn. Als de accu slecht is of niet voldoende is opgeladen kunnen onjuiste meetwaarden voorkomen. Heb je twijfels over de accu meet deze dan, de spanning moet minimaal 12,3 volt zijn. Is dit lager dan kan het zijn dat de accu  niet meer goed is. Laad de accu dan eerst bij of koop een nieuwe scooter accu
  • Start de scooter en controleer of de laadspanning tussen de 13,1 en 14,5 volt is, dit kan je meten door op de plus en minpool van de accu te meten met een multimeter. Geef iets gas en zorg dat de scooter minimaal 4.000 toeren draait als je gaat meten.
  • Controleer de spanningsregelaar op stationair toerental, de laadspanning moet dan boven 12,5 volt zijn. Bij verhoogd toerental mag de laadspanning absoluut niet boven 15 volt uitkomen.

Conclusie; als de spanning te laag is dan is de spanningsregelaar kapot, hetzelfde geld voor een te hoge spanning. Controleer alle bedrading en ga na of de stekker op de spanningsregelaar niet gecorrodeerd is.

Hoe merk je dat de spanningsregelaar niet goed meer werkt?

Een spanningsregelaar wil nog wel een kapot gaan en eigenlijk kan hij dan twee dingen gaan doen; 1 > hij laat een te hoge spanning door, meer dan 14.4volt wat maximaal is voor een laadspanning van een accu. Een hogere spanning dan deze vinden alle elektrische onderdelen niet fijn. Dit probleem is vaak te herkennen aan lampjes die snel doorbranden. De 2e mogelijkheid is dat de spanningsregelaar geen stroom meer doorlaat, of erg weinig. Je kan dit merken aan een accu die niet meer bijlaad en dus na verloop van tijd leeg raakt.