Spanningsregelaars - Frame Doppler

16 products
New Stuuradapter Doppler Peugeot Speedfight zilver
Doppler Stuuradapter Doppler Peugeot Speedfight zilver
€ 38,14
✔ Op voorraad
New Stuur Doppler Buffalo blauw
Doppler Stuur Doppler Buffalo blauw
€ 91,33
Niet op voorraad
New Stuurdopset - Doppler Design - Wit
Doppler Stuurdopset - Doppler Design - Wit
€ 22,45
Niet op voorraad
New Stuurdopset - Doppler Design - Blauw
Doppler Stuurdopset - Doppler Design - Blauw
€ 22,45
Niet op voorraad
New Stuurdopset - Doppler Design - Zwart
Doppler Stuurdopset - Doppler Design - Zwart
€ 22,45
Niet op voorraad
New Stuurdopset - Rood
Doppler Stuurdopset - Rood
€ 18,34
✔ Op voorraad
New Stuuradapter Doppler Yamaha BW zilver
Doppler Stuuradapter Doppler Yamaha BW zilver
€ 36,02
✔ Op voorraad
New Stuuradapter Doppler Yamaha BW Blauw
Doppler Stuuradapter Doppler Yamaha BW Blauw
€ 36,02
Niet op voorraad
New Stuuradapter Doppler Yamaha BW Rood
Doppler Stuuradapter Doppler Yamaha BW Rood
€ 36,02
Niet op voorraad
New Stuuradapter Doppler Peugeot Speedfight Rood
Doppler Stuuradapter Doppler Peugeot Speedfight Rood
€ 36,02
✔ Op voorraad
New Stuuradapter Doppler Piaggio zilver
Doppler Stuuradapter Doppler Piaggio zilver
€ 36,02
Niet op voorraad
New Stuuradapter Doppler Piaggio Blauw
Doppler Stuuradapter Doppler Piaggio Blauw
€ 36,02
Niet op voorraad
New Stuuradapter Doppler Piaggio Rood
Doppler Stuuradapter Doppler Piaggio Rood
€ 36,02
Niet op voorraad
New Stuuradapter Doppler Piaggio Titanium
Doppler Stuuradapter Doppler Piaggio Titanium
€ 36,02
✔ Op voorraad
New Stuuradapter Doppler Yamaha Aerox zilver
Doppler Stuuradapter Doppler Yamaha Aerox zilver
€ 36,02
Niet op voorraad
New Stuuradapter Doppler Yamaha Aerox Rood
Doppler Stuuradapter Doppler Yamaha Aerox Rood
€ 36,02
Niet op voorraad
16 products

Scooter Spanningsregelaar, hoe werkt ie?

Over het algemeen maken alle scooters gebruik van een 12 Volt systeem. De accu is dan ook 12 volt en omdat je scooter stroom verbruikt en de accu uit zichzelf ook wel leeg wil lopen, is het zaak dat de accu wordt bijgeladen. De spanning die de dynamo / ontsteking van de scooter opwekt is niet gelijk te gebruiken en ook niet geschikt om de accu op te laten. De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de stroom welke door de ontsteking wordt opgewekt bruikbaar is voor de andere elektrische delen van de scooter en zorgt er ook voor dat de accu opgeladen kan worden. De regelaar zorgt er dus voor dat de spanning constant blijft en voorkomt dat er een te hoge spanning op de accu of andere elektrische delen van de scooter komen te staan. Als de spanningsregelaar defect is kan hij te veel spanning doorlaten met het risico dat de accu kapot gaat en dat er andere onderdelen van het elektrische systeem kapot gaan. Ook lampjes kunnen hierdoor sneller doorbranden.

Spanningsregelaar kapot?

Hoe weet je nou of de spanningsregelaar van jou scooter kapot is? Dat is een goede vraag en er is enige technische kennis voor nodig om dit te kunnen constateren. Ook zijn er verschillende vormen van defecten mogelijk. Zo kan de spanningsregelaar te veel spanning door laten maar ook te weinig waardoor je accu bijvoorbeeld niet meer oplaad. Om de diagnose makkelijker te maken hebben we hier een (beknopt) stappenplan.

  • Begin met de accu, de accu moet in goede staat zijn. Als de accu slecht is of niet voldoende is opgeladen kunnen onjuiste meetwaarden voorkomen. Heb je twijfels over de accu meet deze dan, de spanning moet minimaal 12,3 volt zijn. Is dit lager dan kan het zijn dat de accu  niet meer goed is. Laad de accu dan eerst bij of koop een nieuwe scooter accu
  • Start de scooter en controleer of de laadspanning tussen de 13,1 en 14,5 volt is, dit kan je meten door op de plus en minpool van de accu te meten met een multimeter. Geef iets gas en zorg dat de scooter minimaal 4.000 toeren draait als je gaat meten.
  • Controleer de spanningsregelaar op stationair toerental, de laadspanning moet dan boven 12,5 volt zijn. Bij verhoogd toerental mag de laadspanning absoluut niet boven 15 volt uitkomen.

Conclusie; als de spanning te laag is dan is de spanningsregelaar kapot, hetzelfde geld voor een te hoge spanning. Controleer alle bedrading en ga na of de stekker op de spanningsregelaar niet gecorrodeerd is.

Hoe merk je dat de spanningsregelaar niet goed meer werkt?

Een spanningsregelaar wil nog wel een kapot gaan en eigenlijk kan hij dan twee dingen gaan doen; 1 > hij laat een te hoge spanning door, meer dan 14.4volt wat maximaal is voor een laadspanning van een accu. Een hogere spanning dan deze vinden alle elektrische onderdelen niet fijn. Dit probleem is vaak te herkennen aan lampjes die snel doorbranden. De 2e mogelijkheid is dat de spanningsregelaar geen stroom meer doorlaat, of erg weinig. Je kan dit merken aan een accu die niet meer bijlaad en dus na verloop van tijd leeg raakt.