Product omschrijving
190CCM POWERPACK VOOR VESPA PX125/150 (ook Elestart-modellen)
De BGM 190cc-tuningkit bestaat uit twee betrouwbare componenten: de BGM177/190-cilinder, die inmiddels duizenden keren is bewezen, en de stabiele en betrouwbare BGM Touring-krukas met verlengde slag (60 mm in plaats van 57 mm).
Samen vormen ze een uiterst harmonieus geheel dat enerzijds zeer krachtig, maar ook uiterst betrouwbaar is. De BGM-cilinder is rechtstreeks ontworpen voor optioneel gebruik met een as met lange slag. De langere slag van de BGM-krukas wordt gecompenseerd door een koppakkingafstandsstuk dat in de set wordt meegeleverd. Dit resulteert in ideale cilindertiminghoeken voor een krachtige sporttourer.
De kit kan als pure plug-in tuning worden geïnstalleerd, d.w.z. zonder frees-/afstelwerkzaamheden op elke PX125/PX150-motor (en identiek in constructie zoals LML of oudere Vespa-motoren zoals Sprint150 Veloce, GTR125). Met een geschikte uitlaat, zoals de perfect op elkaar afgestemde BGM BigBox Touring, overtreft u gemakkelijk de prestatiewaarden van een Vespa PX200. Er zit dan al een volle 13-15PK aan het achterwiel (origineel PX125 ca.5-6PK) waarmee de scooter al zeer snel accelereert en afhankelijk van de gekozen overbrengingsverhouding ruim boven de 100km/u rijdt.
Wie vanaf het begin meer vermogen wil oproepen, kan met vrij eenvoudige middelen de prestatie weer duidelijk verhogen. 16-19PS zijn door het kaal aanpassen van de overstroomkanalen (zie onze video-tutorials op ons youtube-kanaal) en de inlaat inclusief carburateur van de 200cc-modellen (SI24/24E) geen probleem. De motor blijft als standaardmotor betrouwbaar doordat het toerental op hetzelfde niveau blijft als de standaardmotor. De kwaliteit en kwaliteit van de gebruikte materialen maken ook een continu gebruik op vol gas mogelijk zonder problemen.
Het verbruik blijft zeer matig voor de prestatiewaarden en ligt tussen de 3,5-4,5 liter.
Ook het geluidsniveau blijft aangenaam laag, mede dankzij het gematigde motortoerental.
Voor motoren die voornamelijk in de stad en over land worden aangedreven, is een uitbreiding van de overbrengingsverhouding door middel van een koppelingspignon naar 23 tanden (23/68= 2,95) voldoende.
Wie een hoge eindsnelheid voor ogen heeft of graag af en toe op de snelweg rijdt en geen hoge toeren wil, kan overstappen op een geheel gewijzigde primaire overbrengingsverhouding. Wij adviseren hier het primaire tandwiel BGM voor de PX200 met 65 tanden of 64 tanden.
Deze past ook op de hulpas van de PX125/150 modellen. Samen met een bijpassend BGM-koppelingrondsel met 22, 23 of 24 tanden heeft u de keuze uit het volledige scala aan mogelijke overbrengingen. Een 23/64 voorverkiezingen zijn hier een goede keuze gebleken.
CILINDER
De bgm PRO 177-cilinder is een harde, keramisch gecoate aluminium cilinder met een boring van 63 mm. De coating (nikkel-siliciumcarbide) zorgt voor een extreem harde en duurzame loopbaan. De zuiger heeft een hoog siliciumgehalte. Als gevolg hiervan heeft het een lagere thermische uitzetting, is het slijtvaster en thermisch zeer stabiel. Twee 1 mm dikke zuigerveren minimaliseren de wrijving, waardoor de prestaties en snelheidsstabiliteit toenemen. De poortindeling van de cilinder, met vier hoofdoverlooppoorten en twee boostpoorten, is ontworpen voor voldoende lage druk.
Cilindermateriaal: aluminium
Raceway: nikkel-siliciumcarbide gecoat
Boring: Ø 63 mm
Cilinderinhoud 60 mm Slag: 187 cc
Zuiger: gegoten zuiger met hoog siliciumgehalte en twee stalen zuigerveren van 1 mm
Aanbevolen knijprand: 0,8- 1,2 mm
Controlehoek
60 mm slag: overloop 123°, uitlaat 173° (met voetpakking 0,2 mm, kopafstandsstuk 1,5 mm)
De overloopkanalen aan de cilinderbodem zijn voorzien van een schuif. De kanalen op de cilinder komen dus overeen met die op de motorbehuizing. De spruw kan eenvoudig worden verwijderd om de volledige dwarsdoorsnede van de kanalen te benutten.
De cilinderkop is CNC-gefreesd uit het massief. De verbrandingskamer is 4 mm diep in de cilinder verzonken voor een perfecte centrering.
Bovendien wordt het verstellen van de knijprand hierdoor enorm vergemakkelijkt en is de afdichting altijd gegarandeerd.
Daar
is een schroefdraad in het midden voor het monteren van een temperatuursensor
.
NAAF 60MM
QK
Verbrandingskamer
Compressie
0,8 mm
18,38 cc
11.2: 1
0,9 mm
18,69 cc
11.0: 1
1,0 mm
19,01 cc
10,8: 1
1,1 mm
19,32 cc
10,7: 1
1,2 mm
19,63 cc
10,5: 1
INTOMEN
SCHACHT MATERIAAL
De bgm PRO Touring-krukassen zijn gesmeed. Het materiaal is dichter, waardoor de warmte beter wordt afgevoerd en beter bestand is tegen vervorming. Naast de krukwangen wordt ook de drijfstang gesmeed en vervolgens CNC-gefreesd
.HANDELSWIJZE
Het onderste drijfstanglager wordt gesmeerd via twee grote smeersleuven en in totaal vier extra zakken aan de zijkant. Het SSC-racelager en de zijdelingse drukringen zorgen voor een solide lagering. Het bovenste drijfstanglager wordt gesmeerd via twee smeergaten. Het INA-zuigerpenlager wordt meegeleverd met de krukas.
INLAATHOEK
Vergeleken met veel andere raceschachten heeft de bgm PRO Touring-as een veel betere inlaatindeling. Bij tuningcilinders kan de standaardas met zijn zeer korte inlaattijd het niet bijbenen. De bgm PRO-schacht daarentegen sluit
op een PX-motorhuis ongeveer 58° na het bovenste dode punt (afhankelijk van het motorhuis varieert dit per fabriek). Met deze timinghoeken is de motor goed af te stellen. TIP: Als de inlaat zo wordt bewerkt dat de krukas eerder uit de inlaatsleuf komt, kan er extra vermogen worden gewonnen. Er is een goede waarde gevonden van ca. 120° vanaf BDP.
CONCLUSIE
De combinatie van bgm PRO-krukas en bgm Pro-cilinder is in alle opzichten een goede beslissing. Hoogste kwaliteit in elk onderdeel. Precisie bij de productie, de gebruikte materialen zorgen voor hoge en duurzame prestaties.
Alle
dit tegen een onverslaanbare prijs-prestatieverhouding!
No specifications available for this product.