Zoals je waarschijnlijk weet is een bobine nodig om een sterke vonk bij de bougie te krijgen. Wanneer de bobine totaal niet meer werkt, of niet goed meer werkt kan het zijn dat je scooter niet meer start omdat de vonk van de bougie te zwak is. In de meeste gevallen heb je helemaal geen vonk meer. Een nieuwe GY6 bobine is dan de oplossing in bij 85% van de problemen met de ontsteking, naarst een nieuwe bougie natuurlijk! Wij raden ook altijd aan om eerst een nieuwe bougie te plaatsen, helpt dat niet? Koop dan een nieuwe bobine voor je GY6 4-takt scooter. Wil je in één keer klaar zijn? Koop dan deze bobine met een nieuwe bougie en vergroot de kans van een succesvolle reparatie.
Veel scooters maken op dit moment gebruik van een GY6 motorblok, deze worden aangeduid met motorcode 139QMA of 139QMB. Als je een retro scooter hebt van Baotian, AGM, Beeline, Lintex, Benzhou, Berini, Iva, Znen of Fosti dan is het vrij zeker dat er een GY motorblok onderzit, en dus dat deze bobine past op je retro 4-takt scooter. Als je tijfelt check dan de toepassinglijst onderaan of neem contact op met onze klantenservice en wij helpen je graag verder met het vinden van de juiste bobine.
Het doormeten of testen van een bobine kan een optie zijn om te achterhalen of de huidige bobine stuk is. Echter loont dit zich bijna niet als je beseft dat je voor enkele euro's deze GY6 bobine via onze webshop kan kopen. Wil je hem toch doormeten zal je enige kennis moeten hebben en de weestandswaarde moeten weten van de bobine. Als je 2 dezelfde scooters hebt, is het wel aan te raden om de bobine's uit te wisselen zodat je ze kan testen op werking. Dat lukt natuurlijk alleen als één van de scooters het wel doet :)
Een bobine bevat 2 spoelen, de primaire en de secundaire spoel. Als er vanaf de ontsteking een klein signaal komt, dan zorgt de bobine voor een versterking van het stroompje door de spoelen. De bobine heeft daarom wel een spanningsbron nodig. De ontsteking (stator) van je scooter heeft spoelen en die zorgen voor meer stroom wanneer het vliegwiel draait. Ook de accu kan de bobine voeden van stroom. Controleer dus altijd ook de andere delen van het onstekingsysteem van je GY6 scooter in orde zijn. Denk hierbij aan de ontsteking zelf, de accu en de CDI.
Het vervangen van de bobine en bougiedop (en bougiekabel) is niet moeilijk. Als je eenmaal weet waar je bobine zit, en je kan erbij, ben je zo klaar! We gaan er vanuit dat je scooter nu niet loopt, en dat je de bobine vervangt omdat deze stuk is. Wil je de bobine preventief vevangen, zorg er dan voor dat je de motor uitdoet en de sleutel van het contact afhaalt. Zo staat er geen spanning meer op de bobine.
Haal de bougiedop los en maak de bobine ook los, deze zit meestal met één M6 boutje vast. Haal de stekkertjes los en plaats de nieuwe bobine en plaats de schroef terug. Als je hierna de bougiedop weer plaatst zou je scooter weer moeten starten. Is dat niet het geval? Check dan alle bedrading nog voor de zekerheid. Als alles in orde is kan het nog zijn dat de CDI of de onsteking zelf stuk is.
Bobine met bougiedop voor Chinese scooters met een GY6 4-takt motorblok.
Je kan de bobine makkelijk zelf vervangen voor dit exemplaar.
Passend op:
Bobine 50cc Gy6 4t - High Voltage (2-pin)
€ 9,88
|
NGK CR7HSA bougie
€ 3,70
Vanaf:
€ 3,30
|
Accutester / Dynamotester 12 VNormaal: € 14,02 Special Price € 10,98 |
Vonktester - Ontsteking controle gereedschap
€ 5,48
|