Product omschrijving
Stuurbuis BGM PRO Vespa PK XL2 - aangepast voor gebruik op Vespa Largeframe (ca.1961-1979) b.v. Super 125/150, Sprint150, Rally180/200, GT/GTR125, TS125 Motovespa DS200, Sprint/GS150 (04C), GT160 (09C)
PROBLEMEN VAN DE OUDE ORIGINELE VORKEN
De vorken van de oude Vespa-modellen met groot frame hebben een verouderde dempings- en ophangingskinematica. Door de constructie zal het chassis bij hard remmen snel uitvallen ('goes on block'). Als dit wordt tegengegaan met een hardere vering/demping, wordt de wegligging al snel oncomfortabel. Op dezelfde manier zijn de remkracht en stabiliteit niet langer voldoende voor de prestaties en dus de haalbare snelheid van de moderne cilinders van vandaag.
oplossing door om te zetten naar het PK-vorktype
De PK XL2-vorken maken gebruik van een modern systeem met een gecombineerde veer/schokdemper in één eenheid. Deze ligt in het directe verlengde van de stuuras, waardoor de typische stampbewegingen tijdens het remmen aanzienlijk worden verminderd. Ook het onderstel kan sportief ontworpen worden zonder het rijcomfort te veel te verminderen.
Het grootste pluspunt is het optionele gebruik van een schijfrem op de PX-modellen.
Zowel het remvermogen als de stabiliteit van de rem kunnen aanzienlijk worden verbeterd en maken het mogelijk om in zo'n oud frame een vermogen van ruim boven de 12 kW te hebben.
NODIGE VERANDERINGEN
De BGM PRO-vork is aangepast en klaar voor installatie:
- Nieuw ingestelde stuurstop
- Kant en klaar gefreesd slobgat voor de opname van het stuurslot
- Herwerking van het bovenste uiteinde van de stuurbuis voor de opname van het stuur
Voor een probleemloze ombouw bieden wij een spatbord van GFK aan, dat speciaal voor deze vork is ontworpen. Als alternatief kan een plaatstalen spatbord worden aangepast, wat meestal behoorlijk kostbaar is.
REM
Het is mogelijk om de trommelrem van een donorvoertuig te gebruiken (Vespa PK XL/XL2 of ook PX vanaf 1984). Door de duidelijk betere remprestaties is de gelijktijdige ombouw naar een schijfrem echter veel populairder. Hier bieden wij complete sets van Grimeca aan, evenals originele Piaggio-reserveonderdelen voor de Vespa PX-modellen (vanaf 1998 met schijfrem af fabriek). Beide worden geaccepteerd door de TÜV (Duitse Technische Inspectie Instantie) als de conversie professioneel wordt uitgevoerd, maar een individuele acceptatie is onvermijdelijk. Het is het beste om vóór de conversie de juiste inspecteur te betrekken.
FAHRWERK
De vork maakt het gebruik van ultramoderne, door gasdruk ondersteunde schokdempers mogelijk. Een ideale aanvulling zijn de in de race beproefde BGM PRO COMPETITION schokdempers. Deze bieden een zeer groot verstelbereik en kunnen zowel qua veervoorspanning als qua rebound en compressie comfortabel zacht of sportief strak worden aangepast. Voor toerrijders is de BGM PRO SPORT schokdemper een alternatief. Het is aanzienlijk goedkoper, kan net zo gemakkelijk en snel worden aangepast aan het gewicht van de berijder/voertuig en biedt bovendien de mogelijkheid tot hoogteverandering (schroefdraadvering). Met de ombouw naar een semi-hydraulische Grimeca-schijfrem kan ook het stuur onaangetast blijven. Alleen de ombouw naar een volledig hydraulisch remsysteem verandert het uiterlijk van het stuur. De benodigde rempomp kan nu zonder enige aanpassing aan het stuur worden bevestigd. Er zijn passende beugels verkrijgbaar. Staalomvlochten remleidingen met TÜV en modulaire aansluitingen kunnen net als de originele remkabel door de vork worden getrokken. Deze zijn ook verkrijgbaar als voorraadartikelen.
FAZIT
Voor actieve Vespapiloten die graag sneller rijden met hun oude ijzer, een echte verbetering. Zowel vanuit het oogpunt van veiligheid als rijdynamiek.
Dankzij de conversievork gebeurt de conversie technisch gezien vrij snel. De TÜV-acceptatie gebeurt via individuele acceptatie, vooraf overleg met de inspecteur wordt aanbevolen. Daarna heb je een technisch up-to-date voertuig dat scoort met verrassend goede wegprestaties en er tegelijkertijd verdomd goed uitziet.
No specifications available for this product.