Product omschrijving
MATERIAAL
De bgm PRO Touring krukassen zijn gesmeed. Het materiaal is dichter en geleidt daardoor de warmte beter en is beter bestand tegen vervorming. Naast de krukassen is ook de drijfstang gesmeed.
HANDELSWIJZE
Het onderste drijfstanglager wordt gesmeerd via twee grote smeersleuven en in totaal vier extra zakken aan de zijkant. De SSC-racelagers en zijdrukringen zorgen voor een solide lagerondersteuning. Het bovenste drijfstanglager wordt gesmeerd via twee smeergaten. Het INA-zuigerpenlager wordt bij de krukas geleverd.
MIDDELPUNT
De as is verkrijgbaar met 60 mm (lange slag) en met 57 mm (standaard) slag. Met de variant met lange slag wordt meer cilinderinhoud bereikt en tegelijkertijd kunnen de inlaathoeken van de cilinder (overloop en uitlaatpoorten) worden gewijzigd om de prestaties te verbeteren.
INLAATHOEK
Vergeleken met veel andere race-assen heeft de bgm PRO Touring-as een veel betere lay-out van de inlaattiming. Voor het afstemmen van cilinders kan de standaard as met zijn zeer korte innametijd het niet bijbenen. De bgm PRO-as daarentegen sluit op een PX-motorbehuizing ongeveer 58° na het bovenste dode punt (afhankelijk van de motorbehuizing, dit verschilt van de fabriek). De motor is goed af te stemmen met deze timing hoeken. TIP: Als de inlaat zo wordt bewerkt dat de krukas eerder uit de inlaatsleuf komt, kan er extra vermogen worden gewonnen. Een goede waarde bleek ca. 120 ° van BDP.
LAAT LOS
Het krukasontwerp van de PX-motoren is gebaseerd op dat van de eerste 125cm³-motoren uit 1960 met ca. 5 pk vermogen. Helaas heeft Piaggio dit ontwerp nooit echt veranderd in de latere verplaatsingsuitbreidingen. Zo is het draagvermogen van de krukas bij de standaard 200cc modellen met 12PK rekenkundig al uitgeput. De krukbanen zijn erg smal en hebben weinig overlap (baanmateriaal dat, in diameter gezien, beschikbaar is boven de onderste krukpen). Dit betekent dat noch een bijzonder hoge perspassing noch een grote krukpen kan worden gebruikt, zoals nodig zou zijn (voor de prestaties van de huidige motoren).
De BGM PRO Touring krukassen hebben een zeer hoge materiaalkwaliteit en lagering. Bovendien zijn de krukpennen gelijmd voor maximale torsieweerstand. Door de positieve ervaringen, verzameld in vele duizenden testkilometers van onze eigen dagelijks gebruikte motoren, brengen we de BGM PRO Touring krukassen vrij voor motorvermogens tot 25PK. Voor motoren in dit vermogensbereik adviseren wij het gebruik van een verlicht poolwiel met max. 2300gr.
CONCLUSIE
Het komt erop neer dat de bgm PRO-krukas de hoogste kwaliteit biedt in elk onderdeel. Precisie in fabricage, gebruikte materialen en vooral de precieze balancering laten niets te wensen over. Dit garandeert een extreem soepele en trillingsvrije motorloop.
TIP
De oliekeerring 24x35x7 bestelt u het beste direct bij de Gilera Runner. De Wedi-zitting van de bgm-as is breder dan gebruikelijk en kan daarom worden aangedreven met een dubbellips Viton Wedi
No specifications available for this product.