Product omschrijving
De hoofdsproeier van de SI-carburateur bepaalt hoeveel benzine er beschikbaar komt voor de zogenaamde premix of pre-foaming. Hoe hoger de capaciteit en hoe hoger de literinhoud, hoe groter de noodzaak om te spuiten. Het beschikbare bereik is van 90-160. 102 hoofdsproeier heeft een boring van 1,02 mm en levert dus minder brandstof dan de 104 hoofdsproeier (1,04 mm boring). Dat betekent dat hoe groter het nummer van het mondstuk is, hoe rijker het mengsel wordt.
functie sproeierblok SI
Het hoofdmondstuk mag niet als geïsoleerd worden beschouwd, omdat het alleen verantwoordelijk is om het brandstofniveau in het gebied van het mondstukblok op een voldoende niveau te houden. Door het vacuüm bij de verstuiverbuis wordt de brandstof uit het sproeierblok aangezogen. De van onderaf in het sproeierblok stromende brandstof wordt door de hoofdsproeier tot een maximum begrensd. Ook wordt er lucht van bovenaf aangezogen, waardoor er in de carburateur (mengbuis) al een brandstof/luchtmengsel ontstaat. Dit voormengsel laat het mengsel effectiever branden omdat het fijner verneveld kan worden dan pure benzine.
Als de HmainLairKcorrectionDnozzle gedimensioneerd is, wordt het voormengsel te rijk of te mager. Als de HLKD b.v. zeer groot (190) krijgt het voormengsel een hoog luchtaandeel waardoor een onevenredig grote hoofdsproeier nodig is zodat de motor ook onder volle belasting goed loopt. Het resultaat is echter vaak een te rijk mengsel onder deellast en de scooter bokt. Desalniettemin kan hij onder volle belasting in het bovenste toerentalbereik afsterven omdat het brandstofpeil onder de aanvoerhoogte van de uitlaatpijp zakt en de brandstoftoevoer wordt afgesloten. Vaak wordt geprobeerd dit fenomeen te verhelpen door een zogenaamde vlotterkamer spacer te monteren. Aangenomen wordt dat de vlotterkamer leeggezogen wordt en daardoor de motor afslaat.
Normaal gesproken is een verandering van de luchtstraal effectiever omdat de afstandhouders het vulniveau in de carburateur verhogen, maar ze zorgen ook voor een hoger niveau in het mondstukblokgebied, waardoor de premix niet meer goed kan werken. Onder bepaalde omstandigheden kan dan ook benzine uit de verstuiver rechtstreeks in de motor lopen (overstromen). Het echte probleem is dus niet een te klein volume van de vlotterkamer maar een afstemming van de HVACD.
Een veel voorkomend probleem dat zeer grote hoofdsproeiers veroorzaakt, is een aanpassing van het luchtfilter of de vervanging door een inlaattrechter. In het originele filter wordt vaak een gat geboord in de filterbodem boven de nozzles om een betere doorstroming naar de HVAC mogelijk te maken. Deze maatregel verbetert meestal de voorschuiming, maar kan bij sterk gemodificeerde motoren leiden tot een te lage onderdruk in het sproeierblok. Hierdoor zakt het brandstofniveau tot onder de drempel van de verstuiver/benzine-uitlaatbuis en wordt de motor slechts onvoldoende van mengsel voorzien. Afgezien van een te mager vollastbedrijf, dat meestal geen grotere hoofdsproeier kan opvangen, kan het in extreme gevallen ook tot een volledige stop komen van de benzinetoevoer.
Bij het gebruik van luchttrechters is dit probleem niet extremer. Hier worden bij een gebruikte HVAC van 160 vaak hoofdsproeiers gebruikt tot ver boven maat 150. Ook hier treden vaak problemen op in het deellastbereik omdat het systeem van brandstoftoevoer en voormenging uit balans is. Een aangepaste, kleinere hoofdluchtcorrectiedop helpt ook om de vereiste hoofddop weer binnen het juiste bereik te brengen.
TIP
De hoofdsproeier voor een nieuwe afstelling van de motor is altijd zo groot dat hij vol gas moet geven (viertakt). Verlaag vanaf hier het hoofdmondstuk totdat de motor vol gas geeft en zonder schokken uitschakelt. Een inslikken bij gaspedaalacceptatie of een viertakt in het deellastbereik wordt dan achteraf uitgevoerd door een geschikte keuze van het secundaire mondstuk, de gasschuif en eventueel een andere mengbuis.
De HLKD (main air correction nozzle) is klein genoeg gekozen voor de meeste motoren met 160.
(ONS)
Set hoofdsproeiers -BGM PRO Dellorto SI- (140-162) - (140-142-145-148-150-152-155-158-160-162)
No specifications available for this product.