Bij de nieuwe generatie Vespa / Piaggio scooters die vanaf 2017 zijn geproduceerd, zoals de Vespa Primavera, Vespa Sprint 50 of Piaggio Liberty en Zip Euro4- is het niet meer mogelijk om zonder aanpassingen aan de ECU op te voeren of te ontgrenzen. In de regel is een motortester vereist die alleen de erkende dealer ter beschikking heeft.
Deze opvoerset heeft een open, niet-begrensde ECU / CDI-ontstekingskast, die NIET met een motortester op het voertuig hoeft te worden ingeleerd of aangepast. Simpelweg gewoon aansluiten, plug&play. Deze ECU wordt ook gewoon herkend door uitleesapparatuur van dealers. Ook krijg je geen rare foutmeldingen. Om te voorkomen dat de motor overtoeren gaat, wordt de ontstekingscurve ook vergrendeld met de Naraku ECU, maar dan aanzienlijk later dan de originele ECU. Bij de onbegrensde ECU Vespa iGet is dit afgeregeld op 10.000 toeren.
Deze scooters hebben standaard ook 2 anti-manipulatie schroeven geïnstalleerd op de carterkap, deze worden vervangen door de twee meegeleverde Piaggio OEM schroeven. De kit bevat ook een nieuwe open luchtfilterslang die de luchtdoorlaat vergroot. Variorollen en koppelingsveren die passen bij het nieuwe motorvermogen zijn inbegrepen in de set en hoeven alleen maar te worden gemonteerd.
Na montage wordt een maximale snelheid van ca. 65km / u bereikt, mits je ook de bijgeleverde rollen plaatst. Als je alleen de ECU zou plaatsen is de snelheid ongeveer 55 km/h.Met een sportvariator zoals Bijvoorbeeld de Naraku NK901.27 (zie opties bij dit product) kan de snelheid en acceleratie verder worden geoptimaliseerd. Afstellen is dan wel nodig.
Overzicht snelheden
Naraku biedt een complete en eenvoudig te installeren kit om de nieuwe Piaggio / Vespa iGet Euro4-motoren te ontgrenzen. Geen tuning of motortester nodig.
open CDI / ECU ontstekingsunit (motorbeveiliging bij 10.000 tpm)
open luchtfilterslang / zuigslang
Vario-gewichten afgestemd op de set
Vervangende schroeven voor carterkap
Versterkte koppelingsveren afgestemd op de set
Merk: Naraku / BGM
In enkele gevallen is het nodig om de gaspositiesensor opnieuw te kalibreren. Dit is makkelijk zelf te doen, door de volgende stappen te doorlopen.
1. De gashandel in de gesloten stand zetten en het contact aanzetten, het check-engine lampje knippert.
2. Zet het contact uit en en daarna direct weer aan, daarna weer uit en weer aan en laat deze in de aan positie staan, het check-engine lampje moet weer gaan knipperen.
3. Zet het contact uit en voer bovenstaande stappen opnieuw uit met de gashandel in de volledig geopende stand.