Krukas

Runner 180 krukas en toebehoren

Toe aan een nieuwe krukas, omdat je oude kapot is door een defect bigendlager? Of simpelweg bezig met het tunen van je Runner 180 2-takt? Dan zit je hier goed! Hier vind je alle krukassen voor Gilera / Piaggio 2-takt blokken, zoals toegepast bij de Runner 125cc en Runner 180cc. De krukas is een belangrijk onderdeel en de montage steekt erg nauw. Bij het plaatsen van een nieuwe krukas dien je altijd nieuwe krukaslagers en keerringen te monteren (aanrader). Bij de meeste krukassen wordt een naaldlager meegeleverd. De krukaslagers dien je apart bij te bestellen. Als je je Runner 180 aan het opvoeren bent, en je hebt al een snelle cilinder (zoals deze Malossi) en uitlaat, dan kan je krukas zeker niet achterblijven. Als je krukas stuk gaat ben je letterlijk verder van huis en zit je met een hoop kosten. Als je verder wil opvoeren en een langere slag wil monteren, dan kom je bij een 55mm krukas uit. De standaard slag van een Runner 180 motorblok is namelijk 52mm. Hoe groter de slag > hoe hoger de inhoud van het motorblok wordt. In deze categorie vind je ze allemaal. Wij verkopen merken als Stage6, Jasil, DMP, Topracing en BGM.

Verschillende soorten krukassen Piaggio 2-takt

Als je een nieuwe krukas voor je Piaggio 2t motorscooter wil kopen dan is het belangrijk om te weten welk type carters je hebt. Er zijn namelijk verschillende formaten. Dit heeft te maken met de breedte van de krukas. Zo zijn er 90mm uitvoeringen en 92mm. Een 90mm krukas past altijd wel in een 92mm carter, maar niet andersom. Let dus even goed op als je een 90mm carter hebt, dat je géén 92mm krukas koopt zoals die van DMP. Waar zit het verschil in de carters? Dit heeft met het bouwjaar te maken. De nieuwere typen van de Gilera Runner FX/FXR, Piaggio Skipper, Hexagon LX/LXT en Italjet Dragster 125/180 scooters gebruiken de grotere carters, deze hebben een diameter van 92 mm. Dit zijn onder andere motorcodes M07 en M08. De krukas van de nieuwert typen motorblokken passen dus niet in oude type carters. motoren passen dus niet in de oude carters. Gelukkig worden bijna alle tuning krukassen vervaardigd met krukaswangen van 90 mm, zoals krukassen van BGM, Malossi en Stage6. Zo passen dezeze altijd in alle carters. Daarnaast moet je weten voor welke drijfstanglengte je cilinder bedoeld is. De standaard cilinder heeft een 52mm drijfstang nodig. Er zijn ook krukassen met een 55mm drijfstang. Dit is soms nodig bij racing cilinderkits, zoals die van Malossi.

Lengte van de drijfstang

De lengte van de drijfstand kun je zelf controleren en opmeten. Meet vanaf het midden van het 'oog' voor het small-end lager (pistonpenlager) naar het hard van het bigend. Deze lengte is de drijfstanglengte en kan bijvoobeeld 105mm of 110 mm zijn. bij een Runner 180 of Skipper 125. Zie de afbeelding hieronder ter illustratie.

Drijfstanglengte meten runner 180

Slag van de krukas

De slag van de krukas bepaalt hoeveel de zuiger heen-en-weer gaat. Hoe groter de slag, hoe groter de inhoud (verplaatsing) De slag is wat lastiger te maten maar het is wel te doen. Meet vanaf het hart van de kruktap naar het hart van het bigend. Dit is de offset en deze maat bepaald de slag. Met een formule kun je de werkelijke slag berekenen.

 

35 Item(s)

per pagina
per pagina

Laag naar hoog sorteren

35 Item(s)

per pagina
per pagina

Laag naar hoog sorteren