AC/DC?
AC staat voor wisselstroom = wisselspanning = ratel
DC staat voor gelijkstroom = gelijkspanning = hoorn
ratel
Veel oude voertuigen zonder batterijen gebruiken wisselspanning als boordstroomvoorziening. Er kunnen alleen zogenaamde zoemers op aangesloten worden. Deze zijn te herkennen aan een toonhoogte die toeneemt en afneemt met het motortoerental.
Hoorns
Vanwege de niet-constante frequentie zijn zoemers sinds ca. 1980. In die tijd waren de meeste voertuigen uitgerust met een batterij en een DC-boordvoeding. Hier worden de echte claxons gebruikt, herkenbaar aan een constant constante toonhoogte, onafhankelijk van het motortoerental.
Uitzonderingen
Er zijn enkele uitzonderingen waarbij een DC-hoorn werd gebruikt, ondanks de ingebouwde AC-voeding. Piaggio gebruikte vanaf 1984 zogenaamde hoorngelijkrichters, met de introductie van de Lusso-serie. Hier zet een speciale bruggelijkrichter met stroomafwaartse condensatoren, die alleen verantwoordelijk is voor de hoorn, de ingebouwde wisselstroomvoeding voor de hoorn om in gelijkstroom. Deze gelijkrichter kan ook achteraf worden gemonteerd op alle voertuigen met een 12V AC-boordvoeding als bijvoorbeeld de TÜV geen ratel accepteert.
OPMERKING: Bijna alle Duitse Vespa PK- en PX-modellen hebben een claxon (DC) nodig.
(ONS)
OPMERKING: Piaggio koopt zijn goederen in bij verschillende fabrikanten in Europa en Azië. Het beeldmateriaal kan daardoor afwijken van de geleverde goederen.